Geschiedenis van Minecraft

De vroege dagen van Minecraft

De oprichter en meesterbrein achter Minecraft is de zweed Markus Persson, maar velen kennen hem als Notch. Hij was sterk geïnspireerd door andere spellen zoals Dwarf Fortress, Dungeon Keeper en later Infiniminer. Vooral Infiniminer speelde een grote rol bij het bepalen van de blokkige character van Minecraft.
Notch wilde oorspronkelijk dat Minecraft een rollenspel werd waarbij je als een character in een open wereld kon spelen. Minecraft zag zijn eerste publieke versie in 2009 op TIGsource forums. Verdere prototypes volgden tot aan februari 2010. In Juni 2010 kwam Minecraft's eerste grote update: de alpha update.
Na het grote succes van de alpha update nam Notch zijn ontslag bij zijn werk om al zijn tijd in Minecraft te stoppen. Notch heeft hierna meerdere updates gedaan zoals het toevoegen van nieuwe mobs, blokken, spelmechanismen, terrein en het toevoegen van een nieuwe spelmodus: survivalmode waarin de speler moet zien te overleven in een open wereld, zelf materialen kan verzamelen en bouwen. Uit de winst van de alpha update richtte Notch een bedrijf op: Mojang.
Linksonder zie je notch en rechtsonder zie je Minecraft in de alpha update:

notch alpha update

De bloeidagen van Notch

In december 2010 kondigde Notch aan dat de beta-update op het punt stond voltooid te worden. Verder kondigde hij aan dat alle updates tot aan de beta-update en de beta-update zelf gratis zouden blijven. Dit hebben ze tot op de dag van vandaag volgehouden en dat is een van de redenen waarom spelers het spel niet zat worden: er komen vaak spannende, nieuwe, gratis updates! In de maanden die volgden huurde Mojang meerdere nieuwe mensen in om te helpen bij de ontwikkeling. In November 2011 kwam de eerste volle release van Minecraft uit.

Notch vertrekt

Een maand na de volle release kreeg Jens 'Jeb' Berngensten volledige controle over Mojang zodat Notch aan een ander project zou kunnen werken. Toen een succes als Minecraft uitbleef besloot hij gewoon aan kleine leuke projectjes te gaan werken. Voor veel fans was dit moeilijk te begrijpen omdat hij haast een icoon was geworden. In een intervieuw een paar maanden later vertelt hij dat het maken van een spel zo groot en succesvol als Minecraft hem te veel werd en hij uit het publieke oog wilde komen.
In zijn eigen woorden: "I started to realize I didn't have the connection to my fans I thought I had, I've become a symbol. I don't want to be a symbol, responsible for something huge that I don't understand, that I don't want to work on, that keeps coming back to me. I'm not an entrepreneur. I'm not a CEO. I'm a nerdy computer programmer who likes to have opinions on Twitter."
Notch bleef echter nog wel een paar maanden bij Mojang omdat anderen vonden dat hij een icoon was en niet zomaar wegkon. Maar nadat hij herhaaldelijk kritiek kreeg van fans op veranderingen in het spel waarvan hij niks vanaf wist omdat hij niet meer betrokken was bij de ontwikkeling begon hij gevoelens te koesteren voor een vertrek. Hij verkocht het spel voor 2,5 miljard dollar aan Microsoft en is nu een van 's werelds paar miljardairs. beroemd is zijn quote: "It's not about money, it's about my sanity".
Sinsdien werkt Notch aan kleine experimentele projecten en zodra hij doorheeft dat het groot begint te worden verlaat hij het project onmiddelijk.

Verdere ontwikkeling onder Jeb

Jeb Toen Jeb Mojang ovenam en leiding nam over de verdere ontwikkeling van Minecraft, was het spel nog in versie 1.0.0. Inmiddels verwachten we elk moment de aankomst van versie 1.13. Onder zijn leiding werden versies voor andere platforms dan de computer toegevoegd, waaronder mobiel, Xbox, en PS4. Onder zijn leiding haalde Minecraft in 2016 de 100 miljoen verkochte versies op alle platforms. Begin 2016 waren er meer dan 53000 nieuwe verkochte exemplaren per dag en dat getal is sinsdien alleen maar gegroeid.

minecraft versie 1.13